PROMOCJA!   -20% NA TRAMPOLINĘ SKŁADANĄ    KOD: ĆWICZWDOMU    
Jak schudnąć? Poradnik

Jak schudnąć? Poradnik

Wiele osób wpisując w wyszukiwarkę frazę "Jak schudnać?" szuka magicznych sposobów na to jak szybko i bez wysiłku zrzucić kilka lub nawet kilkanaście kilogramów. Wbrew temu co oferuje reklama koncernu farmaceutycznego, która wabi klientów cudownymi suplementami diety i spalaczami tkanki tłuszczowej, nie istnieje jeden uniwersalny sposób pozwalający lekko, łatwo i przyjemnie stoczyć walkę z nadwagą. Należy podejść do tematu odchudzania w sposób indywidualny i przede wszystkim racjonalny. W końcu najważniejszy jest nie tylko spadek masy ciała, ale przede wszystkim poprawa stanu naszego zdrowia.

Zanim zaczniesz odchudzanie udaj się do lekarza pierwszego kontaktu. Porozmawiaj z nim o swoich planach dotyczących zmiany stylu życia i poproś o skierowanie na zestaw kompleksowych badań. Można mieć zgrabną, szczupłą sylwetkę, a wyniki badań mogą pozostawiać wiele do życzenia. Płaski brzuch nie równa się zdrowemu organizmowi. Wszelkie choroby cywilizacyjne są wynikiem właśnie niezdrowego odżywiania, nadmiaru chemii w produktach spożywczych, oraz siedzącego trybu życia. Jak tylko pojawią się wyniki wróć do lekarza, a ten na pewno doradzi Ci na co powinnaś zwrócić uwagę - co ograniczyć w diecie, jakie niedobory uzupełnić.
 
Znając już stan swojego zdrowia możesz zabrać się za zmianę odżywiania i wprowadzenie aktywności fizycznej w swoje życie. Poniżej przestawimy Ci kilka rad, które mogą Ci się przydać w walce o upragnioną sylwetkę. Nie podpowiemy Ci jak szybko schudnąć, a raczej jak zrobić to z głową.
 

Zasada nr 1 - pamiętaj o śniadaniu!

Jeśli dotychczas twoje poranki wyglądały w następujący sposób: wstajesz w ostatniej chwili, w biegu szykujesz się do wyjścia i łapiesz kilka łyków kawy, a następnie w szaleńczym pędzie wybiegasz z domu, to pierwsze od czego musisz zacząć to poranna organizacja!
 
Nie nastawiaj miliona drzemek! Wstać za pierwszym razem abyś miała czas na spokojnie rozpocząć dzień i przyszykować się do wyjścia. Znajdź czas na poranny orzeźwiający prysznic, kilka minut na rozciągnięcie i rozgrzanie mięśni po spaniu. Jeśli lubisz kawę i nie wyobrażasz sobie poranka bez kofeiny koniecznie zwróć uwagę na to aby nie pić jej na czczo! Kawa w towarzystwie wartościowego śniadania pozwoli Ci zadbać o twój żołądek.
 
Kobiety w ciągłym biegu i natłoku obowiązków często zapominają o jedzeniu śniadań. I nie, nie mamy tu na myśli pączka czy bajgla przegryzanego podczas biegu na przystanek autobusowy, czy też pochłanianego podczas czekania aż sygnalizacja zmieni się z czerwonej na zieloną.
 
Każdy dietetyk przyzna nam rację, śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. To od niego zależy powodzenie naszych codziennych działań i ono właśnie ma nas sycić i dać energię na długi czas. Nie zapominaj, że twoje ciało nie dostało przez całą noc żadnego paliwa energetycznego - po 6-8 godzinach snu masz prawo być głodna! Pamiętaj, że śniadanie powinno być spożywane nie później niż godzinę po przebudzeniu!
 
Śniadanie powinno dawać energię, uczucie sytości i być kaloryczne! Nie bój się zdrowych kalorii! Znajdziesz je w płatkach owsianych, mleku, jogurcie, owocach, chudych wędlinach, jajach, warzywach. Komponuj swoje śniadanie wedle swoich upodobań - na słodko bądź wytrawnie. Istnieje wiele sposobów na zdrowie i pyszne śniadania bez grama nudy i rutyny. Jeśli jesteś fanką słodkości postaw na omlet z jaja, mąki i odrobiny wody, placuszki twarogowe lub owsiankę. Dodaj do nich odrobinę naturalnej konfitury i mnóstwo świeżych owoców, najlepiej tych z niskim indeksem glikemicznym (cytrusy, truskawki, owoce leśne). Fankom śniadań wytrawnych poleca się jajka na wszelkie sposoby (jajecznicę, sadzone, na miękko, twardo, w koszulce), świeże żytnie pieczywo na naturalnym zakwasie, drobiowe wędliny, nabiał (najlepiej półtłuste twarogi, jogurty naturalne, mleko) i dużo świeżych warzyw zawierających dostateczną ilość błonnika, aby wspomóc trawienie i perystaltykę jelit. Zajrzyj do książek i Internetu, znajdziesz tam przepisy na proste, zdrowie i smaczne posiłki.
 

Zasada nr 2 - produkt produktowi nierówny!

Kiedy słyszysz wypowiedzi innych osób - Jak schudłam? Wyeliminowałam z diety cukry, węglowodany i tłuszcze." natychmiast powinna zapalić Ci się czerwona lampka "Uwaga! Niebezpieczeństwo dla zdrowia!". Dieta to nie wyrzeczenia, a już na pewno nie ta, która opiera się na zasadach zdrowego odżywiania. Kaloria kalorii nierówna, co więc wybierać?
Udając się do sklepu na zakupy kieruj się jedną zasadą - wszystkie elementy piramidy żywieniowej są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, sęk w tym by wybierać produkty nieprzetworzone i zawierające większą ilość składników odżywczych.
 
Węglowodany są bardzo ważnym elementem naszej codziennej diety. Postaw na kasze i ryże, makarony z mąki pełnoziarnistej, pieczywo na zakwasie najlepiej z mąki żytniej i... ziemniaki. Tak, dobrze czytasz! Odeszło do lamusa przekonanie, że ziemniaki są prowodyrem gromadzenia się tkanki tłuszczowej w naszym organizmie. Przygotowane w odpowiedni sposób, przykładowo upieczone w mundurkach z dużą ilością naturalnych przypraw, są świetnym dodatkiem skrobiowym na przykład do obiadu. 
 
Identycznie sytuacja wygląda z pozostałymi grupami żywności:
 
tłuszcze - postaw na oliwę z oliwek, bądź olej rzepakowy do smażenia. Twoja dieta powinna być bogata w dobre tłuszcze, które znajdują się w orzechach i rybach. Ryby to również źródło kwasów omega, które zapobiegają rozwojowi miażdżycy i zmian nowotworowych.
cukry - kapka miodu do zdrowych wypieków jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Podobnie jak świeże owoce, bądź bakalie. Nasza dieta powinna być bogata w zdrowe cukry, jednak pamiętaj aby nie przesadzać z ilością! Jeśli nie wyobrażasz sobie kawy lub herbaty bez słodzidła zamień klasyczny cukier na ksylitol, stewię, erytrytol bądź wyżej wspomniany miód. Odrobina tych słodzików nie zaszkodzi twojemu zdrowiu, zawierają o wiele mniej kalorii niż cukier, a twoje posiłki nadal będą smaczne, bez wyrzeczeń i zmuszania się do picia gorzkiej kawy.
białko - chcesz schudnąć? Jedz nabiał! Wybieraj sery naturalne, w których znajduje się jedynie mleko i kultury bakterii, bez grama spulchniaczy i konserwantów. Zamień pełnotłuste mleko na maksymalnie 2%. Zaprzyjaźnij się z jogurtem naturalnym, kefirem, maślanką, półtłustymi twarogami. Stanowią one świetną bazę do wszelkich deserów, podwieczorków, wytrawnych smarowideł, bądź jako dodatek do obiadu. Pożegnaj się z tłustymi żółtymi serami. Możesz sobie na nie pozwolić od czasu do czasu, jednak czytaj etykiety i wybieraj te, które w swoim składzie nie mają grama chemii, stabilizatorów i wypełniaczy!
 

Zasada nr 3 - woda siły Ci doda!

Pytasz nas "Jak schudnac?", odpowiedź jest prosta - pij wodę! Według ogólnodostępnych badań należy pić minimum 2l wody dziennie. Znacie ten żart - kobieta jest w stanie wypić litr wina podczas wieczoru z przyjaciółkami, a wypicie litra wody w ciągu kilku dni graniczy z cudem? Niestety, ale to nie żart, a fakt. Wiele osób nie może znieść smaku wody i jest ona ostatnią deską ratującą organizm przed odwodnieniem.
Zapomnij o kolorowych gazowanych napojach, sklepowych nektarach, kupnych mrożonych kawach i napojach energetycznych. Postaw na wodę! Nie tylko nawodni twój organizm, ale również oczyści go z toksyn, usprawni procesy metaboliczne, pomoże w walce z redukcją masy ciała, oraz zminimalizuje stres i bóle głowy. Wiele osób myli odwodnienie ze stanami migrenowymi. Zanim postanowisz sięgnąć po tabletkę przeciwbólową spróbuj nawodnić swój organizm.
 
Nie przepadasz za czystą wodą? Dodaj do niej cytrynę, miętę lub owoce sezonowe. Woda to nie tylko czysty, krystaliczny płyn. Pamiętaj o piciu herbat i naparów, świeżo wyciskanych soków, oraz regularnym spożywaniu zup.
 

Zasada nr 4 - aktywność fizyczna.

Zapamiętaj proporcje - efektywne odchudzanie to 70% diety i 30% treningu. Oczywiście możesz swoje cele oprzeć jedynie na poprawnym żywieniu, ale czy przyniesie to upragnione efekty? Niestety nie do końca.
Trening i ćwiczenia są bardzo ważne jeśli chcesz stosunkowo szybko schudnąć. Każdy trener i żywieniowiec poleca minimum 3 sesje treningowe w tygodniu. Jest to optymalna ilość aby móc zobaczyć efekty już po pierwszym miesiącu regularnej, uczciwej pracy. Aby schudnąć należy się ruszać! Samo odżywianie nie zapewni Ci jędrnej, napiętej skóry, bez grama cellulitu. Fitness pozwoli Ci uwidocznić mięśnie, wysmuklić i wymodelować ciało, a przy tym spalić mnóstwo zbędnych kalorii. 
 
Nie musisz od razu kupować karnetu na siłownię - wybierz się na żwawy spacer, przebieżkę po ulubionym parku. Zainwestuj w akcesoria, udaj się do sklepu na dział SPORT i wybierz coś do swojego domowego klubu fitness. Jeśli lubisz spacerować postaw na kijki, do treningu w domu niezbędna będzie mata. Opcjonalnie możesz nabyć hantelki, gumy oporowe, ketle, obciążenia na kostki i nadgarstki.
Treningi dostosuj do swojego planu dnia i możliwości twojego organizmu. Stawiaj sobie z upływem dni coraz wyżej poprzeczkę, przekraczaj granice, ale nie forsuj ciała! Nie wpisuj również w wyszukiwarkę haseł "Jak schudnąć z brzucha?", "Jak schudlam? Sprawdzone metody". Każdy organizm pokonuje własną drogę i to co zadziałało u jednej, niekoniecznie musi sprawdzić się w twoim przypadku. Często magiczne sposoby i katorżnicze treningi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Postaw na plan indywidualny, a jeśli jesteś fanką gotowych zestawów ćwiczeń wybierz takie, które skupią się na pracy nad całym ciałem. Poprawią twoją kondycję, wydolność, siłę i elastyczność mięśni, a dodatkowo rozprawią się z nadmiarem tłuszczyku. Zapomnij również o micie, że odchudzanie koncentruje się na wybranej partii ciała - chudniemy całościowo, a nie tylko z brzucha, ud, czy ramion. Tak jak możesz wymodelować i wyrzeźbić konkretną partię mięśni, tak schudnąć z części ciała się po prostu nie da.
 

Zasada nr 5 - sen i regeneracja.

Wiele procesów metabolicznych zachodzi podczas snu. Daj swojemu organizmowi odpocząć i zregenerować się. Optymalna długość zdrowego snu dla osoby dorosłej wynosi 7-8 godzin. W tym czasie nasze mięśnie odpoczywają i regenerują się, komórki odradzają, a umysł odpoczywa. Pamiętaj również aby ostatni posiłek zjeść maksymalnie na 3 godziny przed snem. Nie obciążaj swojego organizmu nocnym trawieniem, podczas snu nasz metabolizm spowalnia, a to znaczy większą skłonność do odkładania tkanki tłuszczowej. Zastanów się czy te dodatkowe kalorie przed snem są warte dodatkowego kilometra porannego biegu, bądź utęsknionego wzroku kiedy będąc na zakupach nie czujesz się dobrze w kusych szortach, a lato zbliża się wielkimi krokami.
 
Poza snem zadbaj o odpowiednią pielęgnację. Reklama obrazująca cudowne serum zmniejszające obwód w talii to mit. Jednak naturalny balsam z ekstraktami poprawiającymi jędrność i nawodnienie skóry to już produkt wart twojej uwagi. O nasze ciało musimy dbać nie tylko od wewnątrz, ale również działać na zewnątrz. Tak więc stosuj regularnie peelingi anty-cellulitowe, np. domowy peeling z kawy, po którym natrzesz porządnie skórę naturalnym odżywczym balsamem. Nie zapomnij również o prysznicu z naprzemienną temperaturą wody. Polewaj partie dotknięte zmianami raz letnią, raz zimną wodą, a szybko zobaczysz pierwsze efekty - pobudzamy tym sposobem krążenie, co pozwala nam stoczyć walkę z rozszerzonymi naczynkami i skórką pomarańczową.
 
Nie pytaj innych jak schudnąć, a już na pewno nie szukaj informacji o tym jak schudnąć z brzucha, nóg, ramion czy... podbródka. Odchudzanie to nie żmudny niekończący się proces. Dieta nie jest karą, a wysiłek fizyczny przymusem. Prześpij się z tym kilka dni i dokładnie zaplanuj zmiany w swoim życiu. Zgromadź przepisy i plany treningowe, sprawdź porady od trenerów i dietetyków, ale na początek wykonaj niezbędne badania. Nie odchudzaj się, a zmień swoje życie już na dobre. Zdrowe nawyki szybko wchodzą w krew i stają się sposobem na życie.